måndag 26 december 2011

Julgudstjänster x 3!

På julafton började jag mina julgudstjänster med krubbgudstjänst i Burseryd kl 10. Vi var ca 40 personer som samlades. Vi sjöng psalmerna 126, 123, 121, 116 och Ulf Larsson spelade 4 stycken på fiol, och Daryl kompade. Vi har ju en kyrkmus som heter Matilda och hon hade busat, och gömt alla krubbfigurerna! Som tur var fanns det ett tiotal barn i kyrkan som kunde hjälpa kyrkvärdarna Ylva och Ann-Christine och mig att hitta dem. Sen berättade jag julevangeliet och barnen fick sätta figurerna på plats. Till sist hittade vi Matilda, som ville önska alla god jul genom att bjuda på pepparkakor.
Sen var jag hemma i några timmar, åt, fikade, tittade på Kalle Anka, öppnade julklappar innan det var dags att köra till Burseryd igen. Då var det en alldeles fantastisk kväll, kall och stjärnorna glimmade! Så fick Frank och jag leda den första julmässan i Burseryds kyrka på många, många år. Lite fler än 80 personer samlades och fick njuta av Karin Larssons sång, sjunga psalmer och höra Frank och mig predika.
Sen bar det hem för att bli en liten stunds vila innan det blev julotta i Gryteryd. 50 personer hade samlats i den tidiga regniga morgonen. Vi började med Var hälsad sköna morgonsol! Kenneth Benjaminsson sjöng härliga sånger och efteråt bjöd hembyggdsföreningen på glögg.
Det var 3 fina julgudstjänster jag varit med om och det hoppas jag alla andra också tyckte. Nu har jag tagit några dagars föräldrarledighet men det går att nå mig via mail eller telefon. Överhuvudtaget är det rätt många av oss i personalen som plockar ut lite ledighet i mellandagarna, därför är expiditionens öppentider begränsade men det går alltid att ringa mig och är jag inte hemma kan du lämna ett meddelande, så ringer jag upp.
God fortsättning! Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar