tisdag 19 juni 2012

Kallelsen till Guds rike

I söndags firade vi 2 söndagen i trefaldighetstiden och temat var kallelsen till Guds rike. Själv har jag lite svårt för ordet "kallelse" som för mig låter som något jag är tvungen att inställa mig till, som t.ex. kallelse till tandläkaren. "Inbjudan" är för mig ett mer positivt laddat ord, då känner jag mig välkommen. Och för mig handlar temat om detta, att vi alla, vilka vi än är och var vi än befinner oss, är välkomna till Guds rike, till gemenskapen med Gud och med varandra. Som symbol för söndagen hade jag tagir med mig skor i olika storlekar, färger och med olika funktionsområden, och skorna fick symbolisera oss olika människor. I en församlings skohylla är det livsnödvändigt att det är många olika sorters skor, vi berikas av varandras olikheter och det är inte Gud som har problem med att vi är olika, tänker på olika sätt, ser ut på olika vis, klär oss olika osv., det är vi som har svårt för detta. Men inbjudningskorten till den hommelska festen, till Guds rike, är postade till alla, inte till några få utvalda, utan alla är inbjudna och välkomna. Fantastiskt! Jag platsar och du med!
Vi firade söndagen med högmässa i Burseryds kyrka kl 10 och med friluftsmässa kl 15 i församlingshemmet i Broaryd. Vi skulle varit på gräsmattan i Bergåsa, men vädret denna sommar är inte direkt gynsamt, så det får bli nästa år.
Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar