måndag 14 november 2011

Söndag före domsöndag-vilken dag!

I går var det söndagen före Domsöndagen ,temat var Vaksamhet och väntan. Kl 11 firade vi söndagsmässa i Gryteryd. Medverkade gjorde riksspelmannen Leopold Wallin som tillsammans med kantor Eva framförde 3 vackra stycken på fiol och orgel. Det var riktigt njutbart att lyssna och härligt att få fira nattvard tillsammans i denna fina lilla kyrka.
På kvällen väntade en helt annan musikupplevelse i Burseryds kyrka. Koret var fullt av instrument: orgel, trummset, bongotrummor, elgitarr och elbas samt Susanne Svensson! Sammanlagt alltså 5 män och Susanne, som i drygt en timma underhöll oss med härliga jazziga toner, välkända och lite mindre kända. Susanne och hennes vänner bjöd på sig själva och det var grymt bra! Vi fick bl.a. höra den manliga sångaren sjunga en av mina favoriter, You raise me up. Den sången är verkligen evangelium! Underbar melodi och fantastisk text: Du reser mig upp så att jag kan stå på berg, så att jag kan gå på stormiga hav, så att jag kan bli mer än jag är. Precis det Gud gör med oss!
Musikandakten avslutades med att Susanne sjöng Amazing grace så att hela kyrkan fick gåshud! Så vackert!
Det finns många sätt att ära Gud och musiken är ett sätt, och denna söndag har vi verkligen fått lyssna till lovsång i våra kyrkor, fast på olika sätt!
I själva andaktsdelen sjöng vi terminspsalmen 762 och husförhörspsalmen 210, samt lyssnade på en berättelse om Bönen Vår Fader.
Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar