söndag 29 januari 2012

Les Misérables

I går åkte jag ner till Malmö för att besöka Malmö operan och se den fantastiska musikalen Les Misérables eller Samhällets olycksbarn som den heter på svenska. Jag har sett den en gång tidigare i Malmö, fast i en annan uppsättning, för ca 15 år sen. Om du har möjlighet att se den - gör det! Det är fantastisk musik, duktiga skådelspelare och sångare och historien är mycket intressant. Boken musikalen bygger på har samma namn som musikalen och är skriven av Viktor Hugo, även den kan jag rekomendera.
Det finns mycket teologiska funderingar i denna musikal. Här finns bön till Gud, ilska och raseri mot Gud som inte hjälper, här finns tankar på skuld, försoning, förlåtelse, nåd, medmänsklighet m.m. Vi får en riktigt lektion i hur det är att leva i Jesu efterföljd när den frigivne strafffången Jean Valjean, som är den sammanhållande figuren, möter hur samhället vänder sig bort och inte släpper in honom igen, trots att hans enda synd var att stjäla bröd för att ge till sin systers sjuka, svältande barn. Så möter han biskopen av Digne, som tar sig an honom, ger honom mat och husrum. Valjean frestas dock av allt silver biskopen har och stjäler det, men polisen tar honom och anklagar honom för stöld. Då kommer biskopen och frågar varför han gav sig av så fort? Han glömde ju det bästa, två fina silverljusstakar, som biskopen också ville ge honom, och så säger biskopen åt poliserna att släppa Jean Valjean. Han välsignar honom och säger att Gud har en plan för honom och att Jean kan välja att arbeta för Guds rike, och hur och om han gör det får du ta reda på själv! Det kristna budskapet är dock kristallklart!
Ett citat från musikalen som jag fastnade för och vill dela med mig är följande: "Att älska någon annan ger ett ansikte åt Gud." Vid en intervju säger Dan Ekborg som spelar Valjean om detta uttryck "Ett starkt koncentrerat uttryck, nästan så man önskat att man hittat på det själv. Jag tror att, oavsett vilken religion eller övertygelse man har, så är medmänsklighet och medkänsla det största som finns."
Ja, det var en underbar kväll och en fantastisk upplevelse som jag varmt rekommenderar alla och envar!
Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar