måndag 19 mars 2012

Midfastosöndagen 18/3!

I går var det en fin dag i kyrkan. Mitt i fastans allvarliga teman kommer Midfastosöndagen med sitt budskap om hopp och om delandets glädje. Kl 15 firade vi temamässa "Livets bröd" i Gryteryd och efteråt gick vi över till sockenstugan där gott kyrkkaffe väntade. Där fanns även en massa olika fina kakor och bröd till försäljning och ett trevligt lotteri. Totalt samlade vi in nästan 4000 kr till fasteinsamlingen "Allt för att utrota hungern!".
Kl 18 var det dags för en meditativ musikgudstjänst kring Atle Burmans texter i Burseryd. Tyvärr hade Atle själv blivit akut dålig och kunde inte närvara, men Gunnar Törnqvist, Eva Törnqvist Nyman och Jonas Roman genomförde programmet som planerat och det blev en väldigt fin stund där vi hörde Atles dikter i både läst och sjungen form.
Jag vill här dela med mig av en av de fina dikter som var med igår:
Jag har tittat upp mot skyn för att se om Du fanns, jag har sökt Dig i människovimmel. Jag har viskat det tyst: Herre finns du någonstanns, säg var finner jag Dig och Din himmel? Men nu vet jag: Du bor i mitt innersta jag och vill vara min broder, min like. Tänk det är som att födas på nytt varje dag som jag anar Dig själv och Ditt rike.

Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar