fredag 16 juli 2010

Boktips!

Jag vill rekommendera en bok som jag just läst ut. Den heter Ödehuset och är skriven av William Paul Young, Libris förlag. Så här stod det på baksidan av boken: "Skogen slöt sig allt tätare omkring honom och han började misstänka att han hade tagit fel väg. I ögonvrån såg han återigen något som rörde sig. Han hukade sig och kisade mellan de låga grenarna och snårskogen. Något spökliknande, som en skugga, rörde sig i riset. Eller inbillade han sig det bara?" Mack är på väg till ödehuset - den plats där hans lilla dotter Missy hölls fången. Allt pekar på att hon blev mördad där. Han sörjt i fyra långa år, men den märkliga lappen med inbjudan att komma till ödehuset lämnar honom ingen ro. Är det mördaren som bara vill visa sin makt? Eller är det, hur otroligt det än verkar, en inbjudan med gudomliga dimensioner? Mot allt förnuft bestämmer sig Mack för att ta sig dit. Det som möter honom där förändrar hela hans sätt att se på världen. Ödehuset är en spänningsroman som brottas med de stora livsfrågorna: lidande och ondska, förlåtelse och försoning, och om det trots allt kan finnas en Gud som bryr sig.
Jag tycker att detta var en mycket intressant bok, den ställer många frågor jag själv funderat över och många av "svaren" har berikat mig som kristen. Boken sätter verkligen igång tankarna. Jag ska snart läsa den igen, bara för att fundera kring bokens teologi, nu när jag kan själva storyn. En lättläst, spännande, gripande bok med ett budskap. Jag rekommenderar den varmt.
Det finns ett ex. av boken kvar på kyrkans bokbord i Burseryd och Broaryd!
Mvh Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar