söndag 9 maj 2010

Förbön

Herre Jesus, du som talade med din Fader varje dag, hjälp oss i våra tafatta försök att be. Den bön du har lärt oss rabblar vi som en utanläxa medan tankarna flyger åt alla håll. Visa oss att den bönen handlar om vår vardag, där både Gud och våra medmänniskor finns med.
Du som ser in i våra hjärtan, gör oss uppriktiga, så att vi vågar tala om våra önskningar för dig.
Du som är med oss alla dagar, lär oss att ta din närhet på allvar, så att vi ber om din hjälp, närhelst vi behöver den. Ge oss tro på att du vill och kan hjälpa oss.
Gud, vi tackar dig för att du ständigt ger oss goda gåvor. Förlåt oss att vi ofta glömmer att lovsjunga och prisa dig.
Tack, Jesus, för att du ber för oss. Tack för din Ande som lär oss att be. AMEN.

Inför Gud kan vi fråga oss själva:
Använder jag bönen som en flykt från ansvar?
Förbereder jag mina handlingar i bön?
Ber jag för de människor jag möter dagligen?

Tips på psalmer: 210, 214, 762
Tips på Bibelläsning: Matteus 6:5-15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar