torsdag 13 maj 2010

Kristi himmelsfärds dag 13/5


I dag är det Kristi himmelsfärdsdag och det har vi firat med 2 gudstjänster i pastoratet. Vi började redan kl 08 (!!!) i Sandvik med en slags gökottegudstjänst inne i kyrkan. Dock hördes ingen gök, men kantor Eva ledde oss i morgongymnastik genom att med församlingen sjunga ps 747 "Tack min Gud för att jag vaknar frisk och glad till en ny dag.",och göra rörelser till. Därefter fortsatte vi med vårpsamler som 197 och textläsning. I predikan berättade jag bl.a. att detta enligt bondepraktikan är Första metaredagen och att denna dag förr var Ungdomens dag, då ungdomarna gick i gudstjänsten i en annan kyrka än de egna, för att som man sa "Lyssna på en annan präst". Ni kan ju själva räkna ut vad de egentligen var ute och kollade in! Naturligtvis pratade jag även om dagens tema och varför Jesus lämnade lärjungarna, och det var ju för att hans uppgift i och med påsken var slutförd. Nu var det tid för lärjungarna att växa upp, ta egna beslut och själva föra den kristna tron vidare. Det samma gäller oss idag.
Vi tog även upp kollekt till RIA eller Hela människan i Gislaved.
Efter gudstjänsten, som samlade 26 personer från hela pastoratet, fick vi kaffe och gott dopp (bulle, mjuk kaka och ringar - det ni!) som sykretsen hade ordnat.
Sen for Eva och jag vidare till Kristina och Kjell i Finnanäs för att fira friluftsgudstjänst i deras hem. Just som vi klev ut ur våra bilar hörde vi göken! Så härligt! På bilden ser ni hur Kjell cyklar iväg med gudstjänstskylten ut till stora vägen så att folk ska hitta hit.
Även här samlades många, vi var 24 personer och jag fick göra några nya bekantskaper och det är roligt!
Upplägget på gudstjänsten var det samma och även här avslutade vi med att som postludium sjunga först ps 794, för att efter 3 verser hoppa in i 297 eller Härlig är jorden!
En härlig avslutning på gudstjänsten. Kollekten här gick även den till RIA eller Hela människans viktiga arbete, som vi kommer att få veta mer om till hösten, då föreståndaren Jonas Jonsson kommer att besöka både Gryteryd och Burseryd, info. om när kommer till hösten.
Sen drack vi kaffe, i mitt fall så klart thé, och smaskade i oss vad vi nu än hade med oss i våra kaffekorgar.
En trevlig Kristi himmelsfärds dag, åtminstone om du frågar mig!
Vid datorn sitter Mia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar