måndag 24 maj 2010

Läsarsångskväll i Södra Hestra kyrka

Igår var det drygt 160 personer som hade sökt sig till kyrkan i Broaryd. Alla hade kommit dit för att de ville lyssna på och även få sjunga med i dessa härliga sånger. Det hela inleddes med att alla stämde in i Psalmen De kommer från öst och väst, för att i snabb takt avverka även O store Gud, Ovan där och Han är min sång och min glädje.

Vi är så moderna nu så vi visar alla texter på väggen i kyrkan, på så vis sparar vi in upptryck av papper, vilket på sikt är en miljömässig handling. Men det som jag tycker är trevligast med att göra så är att alla tittar upp och sjunger så att det hörs framåt. Inget mumlande nedåt i en psalmbok eller lösblad. Så jag som satt där framme och hörde alla sjunga kan verkligen säga att sången spred glädje, alla sjöng med glädje.

Vi i kören fick även sjunga några egna nyare "läsarsånger" vilka säkert kommer att bli mer och mer använda i framtiden.

Kantor Eva fick även in "snickarboamelodin" från Emil i Lönneberga, på psalm 527 i psalmboken. Den sjöngs med glädje av alla i kyrkan.

Vid pianot satt Ann-Catrin Andre och så var det ytterligare förstärkning av Jörgen och Lolen, på bas och gitarr samt Sven-Olle på trumma. Och som solosångare, förutom de i kören, medverkade Jonas Jonsson.
Så det svängde verkligen gott i kyrkan under söndagskvällen.

1 kommentar:

  1. Ja, det var en fin stund, även om jag inte kunde sjunga med på grund av den onda halsen!

    SvaraRadera